Intervju sa Lisom Stublić

Intervju: Neven Drozdek, Ak Maraton Vukovar

Objavljeno i na: http://www.3sporta.com/9893.html

Lisa

Vukovarski maratonci (Čavlina Dino, Neven Drozdek, Siniša Jonjić, Domagoj Šeremet, Mirela Jelica, Branku Vlačinić uz pojačanje i novu članicu Vandu Zahirović, nastupili su na predzadnjem ovosezonskom polumaratonu „Ivan Starek“ na Jarunu. Ostvarenim bodovima i dalje drže prvo mjesto, što ih kolo prije kraja sezone neupitno vodi u viši rang natjecanja, Prvu Hrvatsku ligu cestovnog trčanja, u rang sa najboljim dugoprugaškim klubovima u Hrvatskoj. U nastavku donosimo intervju sa Lisom Christinom Stublić, koja je upravo na toj utrci opet srušila državni rekord u polumaratonu.

Lisa2AK Maraton Vukovar:   Draga Lisa, na početku od srca ti čestitamo na vrhunskim rezultatima koje ostvaruješ. Kako si ti zadovoljna svojim rezultatima u ovoj sezoni ?

Lisa: Hvala. Zadovoljna sam s Europskim prvenstvom. Dosta sam radili po brdovitnim stazama u pripremama tako da sam bila spremna za takva zahtjevne staze. Pomalo je gorko-sladak okus završiti četvrti, jer si tako blizu medalje a opet tako daleko, no ne mogu se žaliti. Dala sam sve od sebe na taj dan a ove 3 cure su bile bolje.

AK Maraton Vukovar:   Što ti osobno najviše voliš trčati; maraton, polumaraton ili možda10km?

Lisa: Više volim trčati maraton. Za mene je 10K osjećaj kao sprint, a za polumaraton to je nešto izmedu. Što se tiče utrke na 10km, teška je i brza od starta iako je kratka (u usporedbi s maratonom) stoga i nije loše, s druge strane na maratonu se osjećaš ugodno dok ne postane teško na 25-tom, 30-tom kilometru. Na polumaratonu trčiš tempo koji je između tempa za utrku od 10km i maratona, i za mene je to cijelo vrijeme malo neugodno.

AK Maraton Vukovar:  Koliko u prosjeku mjesečno radiš kilometara, ili u kojim se rasponima kreću te kilometraže?

Lisa: Uglavnom radim 3 tjedna jako i skupim oko 200Km/tjedno, pa onda jedan lagano tjedan oko 100Km. To je oko 700Km/mjesečno.

AK Maraton Vukovar:   Kolike su ti najduže kilometraže na treningu u sklopu priprema zamaraton?

Lisa7Lisa: Najduže kilometraže na treningu u sklopu priprema za maraton uvijek se nalaze kad sam u bazi. U zadnji vrijeme najduže mi je bilo 3 i pol sata a to je ispalo malo vise od maratona. Takav trening radim na pulsu a ne na nekim određenom tempu.

AK Maraton Vukovar:   Koliko često mijenjaš tenisice? Da li nakon određenog vremenskog perioda, ili nakon određene kilometraže ili kad osjetiš da ih treba promijeniti? Koliko različitih tenisica koristiš za različite treninge?

Lisa: Mijenjam tenisice kad imam osjećaj da su protrošene. Za jedan maratonski ciklus izgelda ovako (u zagradi sam napisala koje tenisice nosim):

-teške tenisice za duga kilometražu i rastrčavanje: 2 para (Saucony Triumph 11, Saucony Mirage 4)

-tenisice za srednje kilometraža: 2 para (Saucony Kinvara 5)

-tenisice za duže dionice: 1 par (Saucony Fastwitch 6)

-tenisice za kratke dionice i utrke: 1 par (Saucony Type A6)

AK Maraton Vukovar:  Koliko  ti je potrebno sna s obzirom na treninge koje imaš? Paziš li na količinu sna kao i na ostale stvari, i je li i to važan dio treninga?

Lisa1Lisa: San, odnosno oporavak, je jako važan dio treninga. Nakon svakog treninga je protrebno dovoljno odmoriti kako bi mogao radit kvalitetan trening slijedeći dan. Kad sam u jačim treninzima spavam bar sat vremena između jutarnjeg i popodnog treninga. A tijekom noći pokušavam spavati 9 sati.

AK Maraton Vukovar:   Osim trkačkih koje još treninge imaš? Teretana? Radiš li vježbe snage za noge?

Lisa: Osim trčanja, radim vježbe snage, joge i disanje s Govindom Puri-om. On je vlasnik i instruktor «Govinda – mjesto za svjesnog pokreta i daha».  Počela sam radit s njim prije godinu dana i to mi je puno pomoglo. Sada su moji mišići  jači nego prije i puno sam fleksibilinija nego prije. Također Govind je jedan jako motavirajući čovjek pa uvijek kad imam trening s njim ispunjena sam vjerom i samopouzdanjem.

AK Maraton Vukovar: Da li si pobjedom na maratonu u Zurcihu i sjajnim rezultatom od 2:25:44 dosegnula svoj maksimum ili osjećaš li da možeš još pomaknuti državni rekord i svoje  najbolje vrijeme?

Lisa: Mislim da 2:25:44 nije moj maksimum. To je bilo moj peti maraton u životu i tada sam imala samo 29. godina. Pa u zadnji vrijeme kod žena najbolji rezultati dolaze kasnije. Npr. na EP pobjednica u maratonu  je imala skoro 40 g. tako da mislim ako ću ostati zdrava, uz pametno treniranje moje vrijeme tek dolazi.

AK Maraton Vukovar:   Kako to da dok drugi sportaši zbog mnoštva neusporedivo boljih uvjeta odlučuju prihvatiti ponude bogatijih zemalja ti se pored mogućnosti koje pruža jedan SAD-a odlučuješ trčati za Hrvatsku?

Lisa3Lisa: Ne gledam ovu sitaciju tako. Kad sam došla u Hrvatsku nisam bila vrhunska sportašica. Bila sam više kao dobra rekretivna trkačica. Nisam shvatila trenige kao nešto ozbiljno. Nisam imala vrhunske rezultate, nisam ni živjela kao sportašica. Moje bavljenje sportom samo je trajalo u vrijeme treninga, ali ako želiš postići tvoj maksimum i dostići tvoj potencijal moraš tako i živjeti. To je 24 satni posao. Kad sam živjela u Americi najduža utrka mi je bila na 10K. Maraton mi je uopće uopće došao na pamet tek kad sam upoznala mojeg sadašnjeg trenera, Slavka Petrovića. On mi je rekao da bih bila dobra ako bih se bavila maratonom. Bez njega ne bih trčala maraton, jer mi je to prije zvučalo nešto predugo. A sada kako sam se već postala maratonka sigurno da bih dobila više ako bih se vratila tamo (u SAD). Ali mislim da nije sve u novcu. Ovdje u Hrvatskoj imam odličan tim oko sebe koji radi i žrtvuje se samo za moje rezultate i ne bih to mijenjala.

AK Maraton Vukovar:   Do kojih detalja paziš na svoju prehranu? Mjeriš li unose svihsastojaka, paziš li na npr. suvišan unos šećera? Koliko discipline je potrebno u prehrani kod vrhunskih natjecatelja? Dopustiš li si kada popiti pivo i je li to uopće dobro za organizam?

Lisa: Baš ne pazim na prehranu jer sam jako izbirljiva pa ne volim puno stvari. Uglavnom već jedem zdravo. Ne volim slatko i ne volim masno. Jedem puno povrća, pogotovo salata, jedem tjesteninu i meso (junetinu ili piletinu). Jedino bih mogla jesti više voća, ali ne volim većinu voća.

Ne pijem pivo ili alkohol kad sam u treningu.  Ali mislim da možeš jesti sve umjereno.  Ako ćeš popiti jedno pivo ili ako ćeš pojesti jednu čokoladu, to neće ništa štetiti.

Lisa4AK Maraton Vukovar:   Koji sport ti je najbliži pored trčanja, u čemu bi se voljela okušati nakon kraja službene karijere, možda u triatlonu ili nekoj drugoj atletskoj disciplini?

Lisa: Možda je čudno ali  mene samo zanima trčanje. Kad se više ne budem bavila maratonom na ovom nivou, neću preći na drugi sport. Za sada ću dati sve od sebe da vidim gdje su moji limiti na maratonu i nakon toga ću samo trčat za sebe. Kada moja karijera završi, htjela bih trčati te utrke koje imaju humanitarni svrhu, npr. Wings For Life. Ili na velikim maratonima imati mogućnost trčati u humanitarne svrhe. Sada trčim za sebe, moj tim, i moje navijače, ali bit će i vrijeme da kroz trčanje nešto vratim drugima.

AK Maraton Vukovar:   Da li prakticiraš danas popularno „punjenje ugljikohidratima“ prije utrke ili je to rezervirano za amaterske trkače?

Lisa5Lisa: Prakticiram pražnjenje ugljikohidratima pa onda punjenje ugljikodratima. Ne znam ni jednu dobru maratonku koje to ne radi. Carbo loading je proces pražnjenja pa ponovno punjenja ugljikohidratima. To je slično kao punjenje baterije za mobitel, napunit će se bolje ako se isprazni totalno nego ako se puni napola puna baterija. Cijeli proces počinje 7 dana prije utrke. Prva tri dana preživljavaš samo uz meso i povrće…. Bez ugljkohidrata i šećera u bilo kojem obliku. Nakon ta tri dana slijedi totalno suprotno… Što više ugljikohidrata. Prva tri dana su najgora. Meni nije problem jesti jednu te istu vrstu hrane tri dana zaredom. Problem je u tome što potrošim cijele dane na kuhanje i jelo. Ja volim kuhati, ali ne baš toliko. Ako jedeš meso bez ugljikohidrata ogladniš puno brže nego kada jedeš normalne raznolike obroke. Stoga ja jedem skoro svakih sat vremena. A meso nije nešto šta ćeš samo izvaditi iz frižidera i odmah navaliti, treba ga i ispeći ili skuhati prije. Pa se osjećam kao da cijeli dan samo kuham, jedem i odmaram.

Kao šećer na kraju ova tri dana od  mesa i povrća, radim trening od 3km u tempu maratona. Taj mi trening najteže pada za ruke. Osjećaj praznine i težine u rukama može se usporediti sa onim osjećajem koji imaš zadnjih tri kilometara maratona kada ne možeš više normalno trčati i moraš raditi rukama kako bi te noge pratile.

AK Maraton Vukovar:   Na jednoj utrci projurila si pored mene poput brzog vlaka. Zamijetio sam da imaš iznimno dug korak. Da li je to tehnika koju si usavršila ili stil koji si prirodno razvila?

Lisa: Nisam baš radila na tehnici pa je moj korak je prirodan.

AK Maraton Vukovar:  Kako se nosiš s krizom na utrci i otprilike kada se javlja na maratonu (ako se uopće javlja)?

Lisa: Mislim da ako trčiš svoj maksimum na maratonu, kriza će doći samo je pitanje kada i kakva. To se zna dogodit oko 25-30k. Po meni to je gdje počinje maraton, a moraš biti mentalno jak i dat sve od sebe usprkos bolovima.

AK Maraton Vukovar:  Koliko ti traje oporavak nakon maratona, imaš li odmor od treninga ili odmah drugi dan nastavljaš s treninzima?

Lisa: Oporavak nakon maratona traje 2-3 tjedana sve ovisi jer svaki maraton je drugaciji. Npr. puno je teži oporavak nakon EP jer staza je bilo dosta zahtjevna nego oporavak nakon nekog ravnog maratona. Kad imam odmor nakon maratona ništa ne trčim ili vježbam.

AK Maraton Vukovar:  Koliko je važno zagrijavanje, hlađenje i istezanje? Koliko dugo radiš istezanje i koliko vježbi pri tom koristiš?

Lisa: Sve te stvari (istezanje, hlađenje) su važni jer su dio oporavka, a oporavak je jednako bitan kao trening. Nakon treninga istežem se oko 15 min. Prije treninga se razgibam a kad imam jak trening onda se zagrijavam 4k. A nakon teškog treninga znam stavit noge u hladnu vodu na 10 minuta ili hladit noge pod tušem.

AK Maraton Vukovar: Kao elitnoj maratonki koja ti je glavna ambicija u trčanju?

Lisa6Lisa: Osobno nemam jedan određen cilj za koji mogu reći da mi je glavna ambicija. Jedino što želim je vidjeti koliko brzo mogu trčati. Kad započne svaka nova sezona nadam se da ću trčati bolje nego što sam trčala prošlu. Mislim da ponekad određeni ciljevi mogu biti i smetnja. Npr. možda si postavio cilj koji je pretežak i nije objektivno za očekivati da ćeš ga ostvariti u tekućoj sezoni.  Neostvarivanje zadanog cilja učinit će te nezadovoljnim, međutim možda si imao manje pomake na putu prema ostvarenju svog cilja koji su pritom prošli neopaženo. U drugu ruku možda si postavio cilj koji je premalen i zadovoljio si se dosegavši ga nesvjestan pritom da si mogao i bolje. Mislim da je napredak korak po korak najbolji put. Svaki dan bori se da budeš bolji nego jučer.

AK Maraton Vukovar:  U kojem trenutku se dešava prijelaz iz amaterskog trčanja u profesionalno, jednim izvrsnim rezultatom, neki ugovorom sa savezom, sponzorom?

Lisa: Mislim da to je drugačije za svaki atletičara. Sebe nisam smatrala profesionalkom sve dok 2013.g. nisam istrčala 1:09:18 polumaraton i 2:25:44 maraton. S tim rezultatima sam mogla dobit poziv na bilo kojem maraton na svijetu i mogla dogovarati ozbiljne ugovore s sponzorima.

AK Maraton Vukovar:  Tko su ti sportski uzori, čije trčanje te nadahnjuje?

Lisa: Nemam baš neki sportski uzor, ali poštujem sve sportaše jer svaki sport/disciplina je teška na svoj način i ako možeš biti među najboljim, došao si tu zahvaljujući radu, disciplini i žrtvi.

AK Maraton Vukovar:  Da li se nakon svih rezultata koje si ostvarila naišla na razumijevanje saveza i ostalih (prije svega mislim na sponzore) koji bi te kao vrhunsku atletičarku trebali pratiti?

Lisa: Malo je teško naći sponzora u Hrvatskoj, ali mislim da to nije zbog nerazumijevanja nego zbog loše ekonomske situacije. Također Hrvatska je relativno malo tržište. Ali imam sponzorstvo s Allianz Hrvatska i imamo dobro suradnju. Također imam sponzorstvo sa Saucony-om ali to je na međunarodnoj razini, ne na razini Hrvatske.

AK Maraton Vukovar:  Dugoprugaško trčanje u Hrvatskoj doživljava nagli rast, ima li uvjeta i prostora za mlade talente da se uspiju razviti u dobre dugoprugaše ili im uvjeti jednostavno  taj cilj čine još težim nego što bi trebao biti?

Lisa: Na sreću, za dugoprugaško trčanje ne treba mnogo stvari. Sve što treba su kvalitetne tenisice i vjera u trenerovu filozofiju treninga. Također trener mora znati kako razviti talent bez da ga dovede u stanje pretreniranosti.

AK Maraton Vukovar:AK Maraton Vukovar:   Planovi za 2015-u?

Lisa: Pa sad ću fokusirat na Honolulu Maraton koji je 14.12. Nakon toga ću vidjeti za proljeće. Ako sve bude u redu, htjela bih trčat neki veliki maraton tada.  A naravno ima SP u ljeto.  Ali sve što ću trčat od sada do 2016. su pripreme za OI.

AK Maraton Vukovar:  Mi smo financijski iznimno skroman klub ali entuzijazmom smo vrlo bogati, taj entuzijazam nam daje nadu da ćemo uspjeti organizirati jednu 10 km utrku u Vukovaru. Ukoliko uspijemo u svojoj želi a budeš u mogućnosti hoćeš li biti kuma naše utrke?

Lisa: Hvala na pozivu. Ako budem u mogućosti rado ću prisustvovati vašoj utrci.